Naše webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Tím, že tyto stránky dále používáte, s tím souhlasíte.

Dánsko 2018 (část 1.)

Vytvořeno: 18 červenec 2018
Zobrazení: 164

Rok: 2018
Termín: 27. 6. - 3. 7. 2018
Motocykl: Harley-Davidson Dyna
Délka trasy: 2750 km
Poplatky: Most Storebælt 125.00 DKK

Trajekt:
bez rezervace - pátek 29. 6. 2018 16:00 - Thyborøn-Agger 85.00 DKK (doba jízdy 15 min)
bez rezervace - Scandlines - úterý 2. 7. 2018 15:00 Gedser - Rostock 67.00 EUR nebo 500.00 DKK (doba jízdy 1 h 45 min)

Plán trasy:
Cesta: Praha (D8, A17), Berlin (A4, A13, A113), Hamburg (A100, A111, A10, A24), Kiel (B404, A21), Flensburg (L49, A7), Tønder (E45, 401, 8), Ribe (11), Rømø (175), Ribe (11), Mandø, Esbjerg (24, E20, Gammelby Ringvej, 447), Varde (Sædding Strandvej, 475, 431), Hvide Sande (181), Hanstholm/Klitmøller (181), Fjerritslev (26, 29), Aabybro (11), Løkken (55), Hirtshals (55), Skagen (E39, 597, 40), Frederikshavn (40), Aalborg (E45), Sæby (180), Aalborg (180, E45), Aarhus/Kolding (E45), Odense (E20), Tommerup (161, 335), Odense (335, 168), København (E20), Skælskør/Næstved (265), Vordingborg (22), Nykøbing (153, 293), Gedser (E55), Rostock, Berlin (A19), Teterow/Neubrandenburg (B104), Berlin (A20, A11), Dresden (A10, A13, A4), Praha (A17, D8)

Realita: Vše klaplo podle plánu. Důležitý bylo rychle projet Německo a pak už se kochat Dánskem. Kvalita silnic v Dánsku je výborná. Průměrná cena 11.00 DKK za benzín byla na skandinávské ceny taky super. Takže jediné co se nám nesplnilo, vidět tuleně na pláži Grenen. Asi na ně bylo vedro.

Etapa 1. Německo (580 km)
Vyrazili jsme ve středu 27. 6. 2018 v cca 10:00 hod. V Praze se ještě honila studená fronta a vypadalo to, že sprchne. Provoz na D8 šel, na hranicích jsme byli za hodinu a dotankovali jsme. Cestováni po německých dálnicích nás moc nebaví, ale pro přesun na západ si moc vybírat nejde. Takže klasika A17 na Drážďany a pak hurá na Berlín. Němci se dali nevím, jestli tady v NDR nebo všude, do velkých oprav. V podstatě až za Berlín bylo spousty zúžení a uzavírek. Naštěstí na motocyklech se dá lépe proklouznout. V úseku před Berlínem, se na mě snažil přistát nějaký létající opeřenec. Doufám, že se mu nic nestalo a jen jsme o sebe lehce škrtli. V Berlíně to byl obrovský masakr a průjezd vnitřním okruhem A113, A100 a A111 byl příšerný. Hodinové kličkování mezi auty v rozpáleném městě nic moc. Zavěsili jsme se za jednoho Němce na streetce a tím nejhorším jsme se protáhli snad svižněji. Za Berlínem u benzínky jsme už sundávali mikiny, protože čím víc na sever tím bylo tepleji.dansko2018 02
Na A24 směr Hamburg/Rostock už byl provoz menší a po rozdvojce už na Hamburg byl minimální. Asi 80 km před Hamburkem jsme sjeli do pěkného městečka Hagenow, kde jsme měli domluvený nocleh u jedné motorkářky v penzionu.

Etapa 2. Ribe, Dánsko (320 km)
Ve čtvrtek ráno jsme chtěli vyrazit dřív, protože po cestě bylo co vidět a hlavně cílem bylo dánské městečko Ribe, kde provozní doba památek je většinou do 17:00 hod. Odjezd byl, tedy v 9:00 hod. Vrátili jsme se zpět cca 7 km na A24 směr Hamburg. Po asi 50 km jsme sjeli na B404 směr Kiel a po 20 km se plynule pokračuje po A21, která pak zase pokračuje jako B404. V plánu bylo, že taky natankujeme, ale v celém úseku nebyla žádná benzinka, takže jsme museli sjet a natankovat ve vesnici Sprenge u servisu ze stojanem na kartu.
Asi 20 km před Kielem jsme odbočili na okresku a necelých 20 km jsme projeli docela krásnou krajinou s několika německými vesnicemi. Pak jsme najeli na A7 a pokračovali dál na Dánsko. Máme rádi mosty a přejezd přes Rader Hochbrücke, který vede přes Kielský průplav, kdy pod vámi zrovna plují velké lodě je super.

Rader Hochbrücke (Raderův most) v blízkosti Rendsburgu, známý také jako vysoký most Rader Insel, je 1498 m dlouhý most, který prochází kanálem Kiel. V Německu je to druhý nejdelší silniční most z oceli po Ruhrtalském mostě.

U Flensburgu jsmdansko2018 03e ještě zastavili, dali malé občerstvení a natankovali v domnění, že v Dánsku bude dražší benzín. Ukázalo se, že rozdíl je minimální, ale protože jsme hned za hranicí chtěli sjet z dálnice a pokračovat po okreskách bylo lepší mít plnou.
Na exitu 75 Bov už z dánské E45 jsme sjeli směr Tønder, takže jsme přes silnici 401 najeli na silnici 8 a před Tønder na silnici číslo 11, která vede až do Ribe.
Dánsko je slušná placka a silnice jsou většinou rovný a dlouhý. Jen občas překvapí nějaká zatáčka. Značení je taky výborný jen je potřeba si zvyknout, že šipky jsou u země a u silnic nižší třídy můžou být vidět až na poslední chvíli. Většinou je ale před křižovatkou nebo kruhovým objezdem včas větší informační cedule.
Silnice 11 na Ribe byla naprosto v pohodě, provoz skoro žádný a když bylo potřeba předjet, tak na dlouhém rovném úseku to bylo bez problémů. Díky terénu, kde o kopce nezavadíte je i dost vidět a dánské domky v této části cihlové, taky stojí za to.
Za městečkem Skærbæk jsme odbočili na silnici 175 směr Rømø. Je to cca 12 km a jako "zajížďka" po cestě do Ribe to stojí za to. Na ostrov Rømø se jede po dlouhém mostě, tedy přesněji řečeno po 9,2 km dlouhé kamenné hrázi Rømødaemning, která tu stojí od roku 1948. Samozřejmě cesta byla několikrát rekonstruována a z původní šířky 8 m je nyní široká 12 m. Na každé straně jsou 2 parkoviště, kde se dá zastavit a kochat se výhledem na moře. Dost nás pobavily ovce, které se pasou v části, kde už bývá při přílivu voda.

Ostrov Rømø byl původně rybářskou stanicí má rozlohu skoro 130 km2 a výška jeho nejvyššího bodu je cca 20 m n. m. Největším lákadlem tohoto ostrova je pláž na jeho západním břehu. Jedná se o nejdelší a nejširší písčitou pláž v Evropě, je dlouhá cca 12 km a široká 1 až 3 km. Na pláž mohou i automobily. Rømø je místem letních pobytů tisíců turistů a místem vyhrazeným ryze větrným sportům. Je tu několik kempů a také možnost nájmu chat.

Po průzkumu ostrova jsme se vrátili zpět na silnici 11 směr Ribe a zbývalo nám už jen 20 km. Hned po ubytování jsme vyrazili na dansko2018 04průzkum města.
Ribe je nejstarší dánské město, rok založení 710. Jedná se o jedno z mála měst v Dánsku, které má stále krásně zachovalé středověké centrum se starými domy a dlážděnými uličkami. Doporučujeme navštívit katedrálu z 12. století Ribe Domkirke s 50 m vysokou věží, ze které je nádherný výhled na město a okolí. Tato věž je novější (1333), protože původní věž se v roce 1283 zřítila. Dalším zajímavým místem je Riberhus Slotsbanke hradní kopec s ruinami hradu, který byl stržen během švédských válek v polovině 17. století. Stojí zde socha královny Dagmar (česká princezna Markéta Přemyslovna, dcera Přemysla Otakara I.), která byla do Ribe převezena, aby se provdala za krále Valdemara. Další zajímavá místa ve městě jsou např. Ribes Vikinger (Viking museum), Ribe Vikinge Centre, Vadehavscentrets (výstavní síň o wattovém moři), stará radnice Det Gamle Rådhus aj. Večer jsme zakončili příjemným posezením u pivka, skvělou večeří a perfektní atmosférou tohoto starého města.