FH-DCE Super Rally® 2022 - Öland, Švédsko
Skupina, která už byla na místě nám hlásí, že je tam děsná několikakilometrová kolona a kemp praská ve švech. To nám přijde divný, je 13 hodin a kemp měli otvírat ve 12 hodin, tak jak praská ve švech? No nic dorazíme a zařazujeme se na konec kolony cca 3 km dlouhé. (Později jsme se dozvěděli, že už v 7 hodin ráno byla kolona skoro 10 km a pořadatelé museli kemp otevřít, protože kolona blokovala místní veřejnou komunikaci.)
Poskakování v koloně nic moc, ale šlo to celkem rychle. První skupina našla vhodné místo pro naše stany, ale my jsme ještě odtáhli problémový motocykl do servisu. Servis byl tentokrát dost v jednoduchém stylu a rozhodně to nevypadalo, že by se zabývali nějakou větší poruchou. Zjistili jsme, že kdyby to bylo baterií, tak tu na náš typ mají, ale neměli měřák, takže jsme po výměně vlastně nezjistili nic. Měřák prý bude zítra, tak jsme stroj nechali v servisu. Trochu jsme tušili, že bude problém většího rozsahu. Servis byl opravdu hodně na pankáče. Jen dodávka s nářadím, pár baterek a drobných věcí, s tím, že za ní na trávě u plotu se „servisovalo“, nikde žádný servisní stan apod. To většinou bývá, protože v tom množství se vždycky najde dost problému na servis. Ostatní jsme zaparkovali už na náš flek a začali stavět stany a zázemí pro několik dalších dní.
Kemp krásný a náš flek to měl kousek na pivko, kousek do moře, kousek na sprchy a wc, ideální. Lidí spousty a stále přijížděli. V celém kempu se pohybovala Policie Sweden a dohlížela na pořádek a dodržování pravidel.Hned po stabilizaci základny jsme vyrazili na místní pivko, okouknout areál a koupit srazový trika, nášivky apod. Taky bylo potřeba zjistit co je nového s motocyklem, a hlavně okouknout kde co je. Pivních barů bylo hodně a prodej jel jen přes drink tickety. Zpráva ze servisu pořád stejná, měřák bude zítra.
Ve čtvrtek ráno jsme vyrazili pro snídani. Snídaně stále zdarma ke vstupu, jak tomu již několik let je a tentokrát ve složení: malý džusík, vejce natvrdo, jablko a něco jako mini tortilla zamotaná v závin s trochou másla a jedním plátkem sýra. Výdej fungoval rychle a nečekaně bez fronty. Místní krám otvíral až v 11 hodin a místní bary až ve 12 hodin z důvodu prohibice. Odpoledne jsme zkusili moře, byl celkem vítr a docela slušný vlny. Někteří jedinci naskákali do ty brutálně ledový vody. Večer party na základně a pokec se sousedy.
V pátek ještě trochu foukalo a po večerním dešti bylo vlhko. Počasí se ale mělo pořád zlepšovat. Několik z nás se jelo projet a omrknout ostrov. Ti, co nikam nemohli, alespoň poradili zbytku, kam se mají podívat a kde se zastavit. V plánu měli námi už prozkoumaný jih ostrova. Mlýny, kterých je na ostrově Öland nepočítaně, vikingské pohřebiště, maják Långe Jan na jižním konci atd. Když se vrátili panovala velká spokojenost. Zbytek pátku už byl bez mraků a večer konečně teplo. Dál bylo v plánu vyrazit na koncert večer hráli AC/DC Jam a ZZ Tap.
Na Super Rally, potkáváš další skupinky a jednotlivce, co se k tobě hlásí. Partičky z jiných klubů, který v podstatě vidíš jen na těchto akcích. Stánky s jídlem byly celkem taky v pohodě, samozřejmě myslím stánky s jídlem jako fish & chips, hovězí nebo kuřecí steaky a losos s bramborem a koprovým sosem. Ostatní jako kebab, klobása a burgry nestály tak za to.
Nejkrásnější den byla sobota s předpovědí, že i zítra na cestu bude taky nádherně. Pak jsme vyrazili na hromadný koupání, protože bylo fakt vedro a nebyly vůbec žádný vlny. Někdo to tam vzal útokem a někdo na pohodu jen po kolena. Koupání jsme zakončili společnou fotkou. Odpoledne pak část osazenstva vyrazila na Beach Party, kde byl bazén a menší podium. Večer jsme pak vyrazili na koncert na hlavní stage, a hlavně na vyhlášení výsledků o hlavní výhru Super Rally. Tentokrát bylo losování o model Pan America. Vyhrála nějaká Katarina Ember a při přebírání všem sdělila, že nemá ani řidičák.
Nedělní balení bylo trochu zvláštní, protože přeci jen nechcete nakládat nepojízdný motocykl. Naštěstí se nám to podařilo naložit do doprovodné dodávky, která se tentokrát fakt hodila. Asistenci jsme sice měli, ale vyřizování byl jeden problém za druhým. Když vám řeknou, že by si pro motocykl přijeli až dávno po akci a s tím, že tam nemůžete zůstat potřebují plnou moc apod. Bylo fakt jednodušší to naložit.
Na zpáteční cestu do přístavu Ystad jsme vyrazili kolem poledne a opět po E22, ale tentokrát směr Malmö. Na silnici E22 se samozřejmě pohybovalo spousty motocyklů a bohužel v jednom úseku byla i nehoda auta a motocyklu, kde se nedalo ani projet a policie řídila průjezd kyvadlově. My jsme ze silnice E22 pak sjeli asi po 220 km od kempu na EXITu 40 a projeli krásným švédským venkovem. Trasa přes města Åhus, Brösarp, Simrishamn, Löderup, Kåseberga byla opravdu nádherná a bylo na co koukat. U rybářské vesnice Kåseberga se nachází magický Ales stenar, který rozhodně stojí za návštěvu, a to i přestože se musí ujít cca 700 m do kopce.
Ales stenar - je nejlépe zachovalá kamenná loď ve Švédsku pomocí 59 obrovských kamenů vyznačuje obrys 70 metrů dlouhé a 19 metrů široké lodi nad mořem. Kameny váží až 5 tun. Kameny současně znázorňují obrys lodi, ale současně jsou uspořádány tak, že slouží jako astronomický kalendář. Při zimním slunovratu a pozorování ze středu pomyslné lodě, vychází slunce nad jihovýchodním kamenem na zádi lodi a zapadá u kamene ve středu lodi číslo 16 na jihozápadě. Obdobně fungují kameny pro letní slunovrat a denní rovnodennost. Loď je rozdělena na noční a denní část. Některé kameny, podle značek na nich byly nejspíše původně součástí starších megalitických staveb. Hloubkový neinvazivní průzkum ukázal na další stavby - některé i kruhové - nejspíše starověké kamenné hrobky. V roce 2012 zřejmě archeologové našli pod zemí zbytky 5500 let starého hrobu. Kameny zde byly podle posledních průzkumů umístěny před 1400 lety.
Odtud už to bylo do přístavu cca 20 km a na parkovišti jsme se opět sešli s ostatními.
Trajekt v neděli bez kamionů a naloděni jsme byli skoro 2 hodiny před vyplutím. Před spaním jsme pak u pivka probírali cestu domů, a nakonec jsme se z důvodu počasí rozhodli, že pojedeme přes Německo, kde by nemělo pršet na rozdíl od Polska. V pondělí brzy ráno bylo v Ústí nad Svinou zamračeno, ale sucho. Podle radaru to vypadalo, že bychom to nějak mohli projet, ale nakonec nás to chytlo a museli jsme udělat cca 1 hodinu pauzu u benzínky za Štětínem. Pak už vše probíhalo za slunečného počasí a domů jsme dorazili všichni už suchý a spokojený.
Už se těšíme na další ročník, FH-DCE Super Rally® 2023 - Řecko, Igoumenitsa, H-DC Hellas (24.5. - 28.5.2023).