Pravidla jízdy v koloně

Vytvořeno: 01 duben 2016
Zobrazení: 2593

Pro jízdu v početnější skupině je nutné dodržet pravidla jízdy v koloně. Hlavní je bezpečnost všech účastníků a předejde se i dalším zmatkům.
Jezdci v koloně vytvoří dvouřadou skupinu, která je uspořádána stylem zip nebo můžeme říct cik-cak. Tato formace dává bezpečný prostor pro manévrování a zabraňuje ostatním řidičům tuto formaci narušovat předjížděním.

Prvním jezdcem je vedoucí skupiny/Road Captain. Tento jezdec jede vždy vlevo a určuje všechno (trasu, zastávky, tankování, rychlost), ostatní jezdci za ním ho respektují. Další tedy druhý jezdec jede na pravé straně s rozestupem max. 2s a je vzdálen na délku motocyklu, aby vytvořil základ pro zip/cik-cak formaci. Poslední jezdec, který formaci uzavírá, může jet vpravo i vlevo, měl by i zastavit pokud má problém někdo v koloně a popřípadě zavolat a informovat vedoucího jezdce, že je problém. Zároveň kontroluje a hlídá ostatní jezdce v koloně a hlídá předjíždějicí vozidla. Poslední jezdec, pokud je kolona kratší může vedoucímu jezdci ukazovat a zavírat levý pruh na předjíždění například na dálnici. Při delší koloně se orientuje podle vedoucího jezdce a zavírá pruh až když vedoucí jezdec začne předjíždět.

Vedoucí jezdec se stará i o další věci. Naplánuje trasu, před odjezdem všem řekne, jak a kam se jede a seznámí jezdce se signály, které bude používat.
Úkolem vedoucího jezdce je dále zajistit maximální bezpečnost skupiny a držet celou formaci pohromadě. Musí včas změnit směr, aby se všichni jezdci stačili zařadit do odbočovacího pruhu apod.
Ostatní jezdci v koloně jsou samostatné jednotky, ale musí dodržovat pravidla, které s sebou nese formace a pravidla, které určil vedoucí skupiny. Pokud někdo v koloně hazarduje, může ho vedoucí skupiny i vykázat, aby neohrozil ostatní jezdce.

Jezdci, kteří mají méně zkušeností nebo jezdí pomaleji, jedou vždy na začátku formace za vedoucím jezdcem. Pokud vznikne ve formaci mezera, protože se jezdec rozhodne skupinu opustit, jezdec za ním se posune vpřed a jezdci za ním ho následují. Nedoporučuje se a nemělo by se dít, že se v koloně přejíždí z řady do řady, tedy vlevo a vpravo.

Pokud se stane, že se kolona a formace z nějakého důvodu roztrhne a udělá se vetší mezera, čeká se u nejbližšího vhodného místa, kde je možné se srazit v celek. Nejlépší je to u odpočívadel, benzínek apod. Pravidlem je, že jeden motocykl zůstane stát na blikačkách viditelně u sjezdu, aby dojíždějící skupina zbytečně nepřejela.